måndag 26 januari 2009

Spenatsoppa

Så var middagen avklarad, en mastig men underbart god spenatsoppa.

Började med att ha i fryst hackad spenat från ica (1g kolhydrater/100g), så mycket man känner för beroende på hur mycket soppa man ska göra. Vet inte hur mycket jag tog, 100 g kanske?

Sen i med smör, och inte ska det snålas! Började med nästan 50 g, sen när spenaten och smöret smält samman hade jag i säkert 25 g till. Alltsomallt 75 g smör. =D

När det blivit en smörig spenatgegga hällde jag i cirka 3 dl vispgrädde och sänkte värmen lite, vill inte att det ska börja koka.

I med valfri kryddning! Själv har jag bara i vitlök (efter humör), muskot salt och peppar, sen låter jag en buljongtärning puttra med lite.

När allt blandat sig och soppan blivit så varm att den nästan precis kokar så har jag i ost. MASSA ost. Säkert 100g ost, mer! 150 g kanske? =D

Den ska bli krämig iaf.

Sen är det klart! Servera med kokat ägg. =)

Såhär såg min ut (fast äggen sjönk ner...)


Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

gratis besöksräknare